A jógáról....

Joe mester.JPG
A "jóga" szó a szanszkrit yuj (összekötni) igéből származik, amely a latin iugum (járom, iga) szóval van kapcsolatban. Olyan hindu spirituális tanításokat, és módszereket jelöl, melyek célja az önmegvalósítás, és a brahmannal, a legfőbb valósággal való egyesülés. Ennek érdekében a következő akadályokat igyekszik legyőzni: tudatlanság, az ego érzete, és a testtel való azonosulás, az élvezetek felé fordulás, a fájdalomtól való félelem, az élet utáni vágy. Alaptechnikája a meditáció.

Mindenki szeretne egészséges, elégedett és boldog lenni. Mindannyian erre törekszünk a magunk módján. Különösen napjainkban azonban az emberek mindenütt világon többet szenvednek a stressztől, és olyan terhektől, amelyeket már nem tudnak kézben tartani, mint valaha régen az emberiség történetében. Miután újra, és újra megpróbálnak megnyugodni, ellazítani, mindhiába, altatókhoz, nyugtatókhoz fordulnak, alkoholban, és hasonló dolgokban keresnek menedéket.

A jóga arra tanít, hogy békét és elégedettséget csak akkor találhatunk, ha lényünk és létezésünk minden szintjén helyreállítjuk az egyensúlyt. Tudjuk, hogy lényünknek számos vonatkozása van: fizikai test, mentál test, finomtest, kauzál test.
Ha boldogok és elégedettek akarunk lenni, ezeknek mind egyensúlyba kell kerülniük. A jóga módszerei, és technikái tökéletes utat kínálnak célunk eléréséhez: módszeresen, és fokozatosan elvezetnek a testhelyzetek (ászanák), a légző gyakorlatok (pranajáma), relaxáció, meditáció, és pozitív gondolkodás révén a fizikai egészséghez, a békességhez és az önismerethez.

Segítenek abban is, hogy megszabaduljunk illúzióinktól, komplexusainktól, amelyek abban akadályoznak, hogy boldog, és teljes életet éljünk. Az önmegvalósításhoz vezető úton fokozatosan fedezzük fel belső tulajdonságainkat, érzéseinket, jókat és rosszakat egyaránt. Azt mondhatjuk, hogy a jóga útja sokszor nehezebb, mint egy harcos küzdelme, mert a jóginak belső ellenségeit kell legyőznie, a vágyat, a haragot, a kötődést, a kapzsiságot, a féltékenységet, és a büszkeséget.

Nagyon fontos, hogy ebben a csatában megértsük, és elfogadjuk önmagunkat, és hogy készen álljunk arra, hogy feladjuk minden rossz szokásunkat, amely gúzsba köti igaz Énünket. A jóga olyan gyakorlatok, és módszerek rendszere, amelyek elvezetnek a megvilágosodáshoz, de csak akkor, ha bizalommal, fegyelemmel, és szilárd elhatározással gyakoroljuk őket. Ezek a technikák egy ősi tudás kincsestárának részei, amelyeket spirituális tanítók hagyományoztak tanítványaikra az évezredek folyamán.

Az első jógik, vagy bölcsek, akik ránk hagyták ezt a tudományt, két alapvető kérdésre keresték a választ: hogyan tudom legyőzni a betegséget? Hogyan tudom legyőzni a halált? Az ászanákkal, vagyis a testhelyzetekkel megtapasztalták, hogy uralni tudják a testüket, és ez által le tudták győzni a betegségeket. A pranayamakkal, azaz légzőgyakorlatokkal megszabadultak lelki gyötrelmeiktől, és a meditáció által túl lépték elméjük korlátait, megtapasztalták valódi Énjüket, mely halhatatlan.

Napjainkban, sokkal inkább, mint bármikor az emberiség története folyamán a nyugat embere olyan erős stressz hatásoknak, és feszültségeknek van kitéve, amelyeket már nem tud az ellenőrzése alatt tartani. Ezrek, és ezrek reménykednek hiába abban, hogy nyugtatók, altatók vagy alkohol segítségével sikerül legyőzniük a stresszt.
A jóga, a legősibb élet-tudomány, megtanít minket arra, hogyan tudjuk uralmunk alá vonni a stresszt - nemcsak fizikai, hanem szellemi, és lelki síkon egyaránt. Mielőtt még felvillannának előttünk az összetekeredett testű jógik, akik mantrákat mormolnak, jusson eszünkbe az is, hogy a jóga megoldást kínál arra, hogy megküzdjünk a modern élettel járó stresszel.
A jóga nem elméleti, hanem gyakorlati tudomány. Ha valaki még soha életében nem kóstolta a mézet, hiába próbálják győzködni mások, hogy milyen édes, milyen jó, addig nem fogja megérteni, amíg ő maga is ki nem próbálja.

A jóga fontosabb élettani hatásai:

• Az izmok megnyúlási képességének, és teljesítményének növelése. A jóga gyakorlatai elsősorban az egészség szempontjából igen fontos mélyebben fekvő izomcsoportokat veszik célba
• Az izületek rugalmasságának fokozása, anyagcseréjük serkentése
• A keringés javítása, értorna
• A légző kapacitás növelése, a légző izmok gazdaságos, összerendezett működésének biztosítása
• A belső szervek masszázsa
• A belső elválasztású mirigyek működésének kiegyensúlyozása
• A vegetatív idegrendszer egyensúlyának biztosítása
• Az érzelmek kiegyensúlyozása, a hangulati élet javítása
• A tudatállapot befolyásolása
Erő, Egészség, fiatalság = jóga!
                                                                                 
                                                                                           Joe mester