2007. december 09., vasárnap 15:26

Zsírégetők, wellness

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
A „zsírégetők” szót napjainkban olyan mitikus köd lengi körül, mint néhány ezer évvel korábban Panoramix csodaitalát. Erre valahogy mindenki felkapja a fejét, mindenki szeretne olyan varázspirulát, ami úgy olvasztja le a zsírréteget a kis hasáról, hogy közben duplasajtos pizza-szósz csurog az arcán.
Ha Te is azt gondolod létezik ilyen akkor pár ezer évvel korábban vagy pár millió agysejttel kevesebbel születtél a kelleténél…ugyanis ha létezne ilyen akkor egyrészt nem lennének túlsúlyos emberek, másrészt, ha létezne ilyen, az jó eséllyel letális lenne.


A zsírraktározás nem a szervezet bosszúja Louis Armstrong holdra-szállásáért, hanem a túlélés sok millió év alatt kialakult eszköze, ennek a kifinomult rendszernek a kiiktatása egyszerűen megölne. A baj az, hogy e túlélést segítő kis szövetfajtát néhányan túl nagyra becsülve, annyit raktároznak belőle, amivel egy atomháború utáni teljes földlégköri regeneráció időszakát is átvészelnének mindennemű tápanyagfelvétel nélkül. A John Hopkins Egyetem egy 2007 júliusi tanulmány szerint, ha a jelenlegi tendencia folytatódik a felnőtt lakosság 75, a gyermekek 24 százaléka lesz túlsúlyos 2015-re. Ilyen körülmények közt persze nem csoda, hogy napjainkban mindenki várja a varázsszert.

Persze mindez nem azt jelenti, hogy ne lennének olyan eszközök a kezünkben melyek hatékonyan segíthetik testsúly-optimalizáló törekvéseinket.
Ilyen kiegészítők igenis vannak, és nagyon hathatós segítséget jelenthetnek, de tepertőkrémes kenyérrel bevéve kb annyit érnek mint az „ég a zsír mondat” mantrázása fél órán keresztül.
Neked is tenned kell valamit.
Megfelelően összeállított diéta és testmozgás nélkül nem működnek még a leghatékonyabb kiegészítők sem . Ez nem kedv és választás kérdése, hanem kötelező!

Thermogenikus kiegészítők vagy anyagcsere-serkentők


E kiegészítő csoport segítségével serkenteni tudjuk sejt-anyagcserénk, azaz adott idő alatt több kalóriát használunk el. A leginkább hatékony ám leginkább körültekintést igénylő kiegészítő csoport.
Ha e csoport szóba kerül és valaki egy picit is járatos a témában, akkor a versenyre készülő testépítők alap zsírégető kombinációja a híres ECA juthat először eszébe, azaz effedrin-koffein-aszpirin.

Kezdjük ezekkel és aztán folytassuk a legális és szervezetbarát alternatívákkal

Ma már csak néhány pult alatti termékben találhatjuk meg az ephedra sinica-t vagy kínai nevén ma huangot. E közel 5000 éves gyógyászati hagyományokra visszatekintő kivonatot, mely néhány éve még uralta a zsírégetők piacát. Erős vazokonstriktor (érszűkületet kiváltó), bronhodilatátor (bronhus-tágító) hatású, közvetlenül fokozza a sejt-anyagcserét (cAMP-n keresztül), s így lipolízist. E hatásai alapvetően az asztma és túlsúly kezelésére teszik alkalmassá. Az Egyesült Államokban effedrin már 1920 óta a piacon van, illetve volt merthogy kereskedelmi forgalmazását betiltották. Erősen addiktív hatású, vérnyomás emelkedéssel, szívdobogással, idegrendszeri túlstimulációval, álmatlansággal, ingerlékenységgel, sőt vesesejt-elhalással is járhat fogyasztása. Az új zsírégető kombinációkban újabban más hasonló kémiai szerkezetű anyagokkal helyettesítik, mint a pszeudoeffedrin, fenilproponolamine, vagy a szinefrin.

Az effderin alternatívájaként került a piacra - az ahhoz szerkezetileg meglehetősen hasonló - un. szinefrin aktív hatóanyagot tartalmazó keserű narancs vagy citrus aurantium. A kínai orvoslás az emésztés és a keringés javítására, a májműködés elősegítésére évezredek óta használja. Mellékhatásként magas vérnyomás, álmatlanság, idegesség jelentkezhet, az effedrinnél kevésse „agresszív” kiegészítő, ám hasonló elővigyázatosságot igényel. Szív- és érrendszeri megbetegedések, magas vérnyomás, máj- illetve vesebetegségek mind kizáró okok, és persze terhes- és szoptató kismamák sem alkalmazhatják.

A leginkább elterjedt és alkalmazott anyagcsere fokozó, a sok millió ember által napi rendszerességgel fogyasztott koffein. A mindenki által ismert alapvetően kávé babból nyert standardizált formája mellett sok egyéb koffein tartalmú növényi kivonat van forgalomban, melyek az előbbi hátrányait több-kevesebb sikerrel küszöbölik ki. Alapvetően a guarana és a máté tea (yerba máté) melyekkel a kiegészítők címkéjén ilyen formában találkozhatunk. A központi idegrendszerre és a perifériás szövetekre egyaránt hatva, javítja a fizikai és a mentális teljesítményt, emellett pedig blokkolja a termogenezist gátló enzim működését, így fokozva a sejtanyagcserét és a zsírégetést. Használata, mint minden ilyen típusú kiegészítő elővigyázatosságot igényel. A túlzott mennyiség tartós bevitele növeli a vérnyomást, irritálja a gyomorfalat, hányást, hasmenést okozhat, fokozza a kálcium kiürülését. Hatásgörbéje egy fordított U betűhöz hasonló, a csúcshatást kiváltó dózist (3-6 mg/tskg) meghaladó fogyasztás ellenkező hatással járhat.

Ha a sorban és persze időben is tovább haladunk e kiegészítő csoport tagjainak funkcionális és egészségügyi hatásaikat összevetve, akkor a zöld-teához jutunk. A zöld teában található un. polifenol katekinek antikarcinogén (azaz rák ellenes) és erősen termogenikus (epikatakin, epigalaktokatekin, epikatekin-gallát és az epigallokatekin-3-gallát) anyagcsere-fokozó hatással rendelkeznek. Az EGK3G antioxidáns ereje 25-100-szorosa a C- illetve E-vitamin hatóerejének. Un. teofilin nevű hatóanyaga pedig immunerősítő, egészségjavító és zsírégető hatással rendelkezik.

A guggulszteron (commiphora mukul) a tradicionális kelet gyógyászatban pajzsmirigy alulműködésre alkalmazzák. A kapcsolódó kutatások szerint javítja a pajzsmirigy működését, így fokozza a termogenezist és a zsírmobilizálást. Mellékhatásként fokozott verejtékezés és arra érzékenyeknél fejfájás jelentkezhet.

A yohimbine-t egy multifunkcionális kiegészítő. Bár napjainkban a zsírbontást gátló receptorok, un. alfa-2-receptorok blokkolása okán emlegetik emellett vasodilatátor (érfaltágító), szexuális-vágy fokozó hatása is bizonyított. Enyhén stimuláns hatású fokozott verejtékezést, hőingadozást kiváltó kiegészítő. Az alfa receptorok blokkolása útján hathatós segítője a zsírmobilizálásnak azonban enyhe étvágynövelő hatása van, mely némelyünknél problémát jelenthet. Fogyasztása fokozza a koffein és efedrin hatását.

Étvágy csökkentők


Ha csak nem vagyunk a világegyetemmel eggyé vált bódhisztavák, akkor az étvágy a testsúlycsökkentő céljaink elsőszámú ellenségeként, komoly megpróbáltatásokat jelent számunkra. Nézzünk néhány kiegészítőt mely segíthet!

A Hoodia Gordonii vagy bobbejaanghaap egy kaktusz, melyet a jól ismert Bushmanok több ezer éve használnák, mint étvágycsökkentőt és energizálót. Ott ez a túlélést szolgálja, a nyugati társadalmakban szintén csak némileg máshogy. Az elmúlt években került a különféle étrend-kiegészítő és gyógyászati termékeket gyártó cégek és így a tudományos kutatások középpontjába. A kapcsolódó publikációk szerint fogyasztása hosszan (egy napos időtávra) elnyomja az étvágyat, javítja a vitalitást, növelve az energiaszintet, javítva a testi-lelki közérzetet.

Idehaza még kevéséé elterjedt, de egyre nagyobb területeket hódít meg a caralluma fimbriata, mely szintén egy kaktusz kivonata. A Hoodiához hasonlóan étvágyelnyomó és energizáló. Indában őshonos ahol évszázadok óta alkalmazzák elnyúló vadászatok és éhínség sújtotta időszakok során.

Az Atkins-diétás könyveket olvasok számára ismerősként hangohat az útifű más néven psyllium, psyllii semen. Ez egy élelmi rost vagy ballaszt-anyag. Saját súlyának 8-12-szeresét jelentő mennyiségű vizet kötve fokozza teltségérzetet, javítja a bélmotalitást, a béltraktus egészségét, segíti a méregtelenítést, az inzulin érzékenységet, sőt, hogy legyen hab is a tortán a légutakat is tisztán tartja.

Azt gondolom, hogy a Hoodia magyarországi betörése után, a glucomannan vagy konjac gyökér lesz a következő sztár-kiegészítő Ez egy szintén víz oldható rostanyag mely az ismert rostfajták közül a legerősebb vízmegkötő tulajdonsággal rendelkezik, saját súlyának több, mint 200-szorosát jelentő vizet képes felszívni, s azzal egyfajta gélt képezve a teltségérzetet fokozni, a tápanyagok felszívódását lassítani, sőt az inzulinérzékenységét javítani.

Zentai Andrea
Megjelent: 683 alkalommal