2007. szeptember 29., szombat 16:50

Kardió edzés szükségessége vastagítás közben

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
Három alapvető fizikai képesség van, amelyet célirányos edzéssel lehet fejleszteni.




Az erő.



A gyorsaság.



Az állóképesség.



Az ideális sportoló szerintem, mindhárom képességgel rendelkezne.

Tehát fussa le a maratoni távot négy óra alatt, nyomjon legalább kétszáz kilót fekve, és tizenkét másodpercen belül fussa le a száz métert. Sajnos azonban a képességek ezen a szinten már kizárják egymást. Vagyis aki képes az egyik feladat teljesítésére, az nem képes megoldani a másik kettőt.

Vagyis sportág centrikusan ki kell választani azt a képességet, amit fejlesztünk. A testépítés az erő, és izom tömegnövelésre koncentrál.

Azonban ezt a képességet nem szabad teljesen egyoldalúan fejleszteni, mert bizonyos idő után az általános edzettségben nagyon súlyos problémák léphetnek fel.

A kényelmes életmód, az idegi túl terheltség és az egyoldalú súlyzós edzés hatására a keringési rendszer képes teljesen elgyengülni.

Sokan tömegnövelés alatt nem végeznek kardió edzést, mondván ha csinálom, lassabban növök. Ez így is van, hiszen a célirányos edzés, a jó minőségű táplálék kiegészítők hatására, a genetikailag izmosodó egyének rendkívül gyorsan képesek fejlődni.

Azonban épen ez jelenti a problémát. A gyors testsúlygyarapodást a keringés nem bírja követni, az erő gyors növekedése az állóképesség fejlesztésének elhanyagolása mellett, hosszú távon biztos keringési rendellenességet fog okozni.

Személy szerint én sajnos láttam erre példát, hatalmas, izmos embert, aki pár gyors lépés megtétele után szenvedett, fujtatott.

Nem hinném, hogy ez követendő példa lenne. Tehát a lényeg, vastagítás közben, legvadabb tömeg növeléskor se hanyagoljuk el az állóképesség, és a gyorsaság fejlesztését.

Tehát vastagítás alatt is kardiózzunk hetente legalább kétszer, és a kardió edzés közben is végezzünk intervallumterheléseket. Tehát ne álljunk be végig azonos tempóra, hanem néha pörgessük fel a tempót.

Ha ezeket az elveket szem előtt tartjuk, a három alapvető fizikai képesség birtokában maradunk, és a keringési rendszer is jól fog működni. Vagyis nem csak sikeresek, de egészségesek is maradunk, és szerintem ez a fő cél.


Vida Zoltán
Megjelent: 1080 alkalommal