2008. február 29., péntek 22:01

L-karnitin

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
Az L-karnitin a termogenikus zsírégetők megjelenése előtt az elsőszámú zsírsejt-gyilkos volt, mára azonban a legtöbbünk számára a „van-aki-hisz-benne-van-aki-nem” zsírégetők szintjére süllyedt és az átlagosan túlsúlyos futópad-gyilkosokon kívül vajmi kevesen használják. A legfrissebb kutatások tanúsága szerint azonban, nemcsupán a túlsúly leépítésében, de az izom-felépítésében is hathatos eszköz lehet.

Az L-karnitin (vitamin B-T, 4-N-trimetil-hidroxi-vajsav) egy metioninból és lizinből szintetizálódó molekula, közel 100 éve izolálták először izomszövetből. A karnitin tulajdonképpen egy szállító molekula, melynek funkciója a zsírsavak átjuttatása a mitokondrium falán, oda ahol az később oxidálódhat, azaz elégetésre kerülhet. E „szállító” hiányában a zsírok nem tudnak bejutni a mitokondriumba és így nem tudnak energiaként felhasználódni. 1937 óta alkalmazzák zsírcsökkentésre és a sportteljesítmény növelésére, hatékony és biztonságos voltát számtalan tanulmány bizonyítja. E transzport-funkciója mellett fontos szerepet tölt be a sejtmembrán védelmében, az idegrendszer és a szívizom egészséges működésében, megakadályozza a zsírfelhalmozódást a májban, a szívben és az érfalon, növeli az E- és C-vitamin antioxidáns hatóerejét.
Ami pedig minket legalább ennyire érdekel az az, hogy képes növelni az androgén-receptorok számát az izomszövetben! És a képlet innen már egyszerű, lévén minél több ilyen kis receptorunk van annál több tesztoszteron-molekula tudja végezni a dolgát!

Számos egyéb jótékony hatását is kimutatták így csökkenti a cukorbetegség esetén fellépő perifériás idegrendszeri zavarokat, de az öregkori demencia és a férfiak fertilitási problémáinak kezelésében is hatékony eszköz lehet, lévén nagy mennyiségben van jelen a mellékherékben, és kritikus szerepet játszanak a spermiumok anyagcseréjében és érésében.
Természetes formájában nagyobb mennyiségben állati eredetű ételféleségekben fordul elő, különösen magas koncentrációban a bárányhúsban.



Tiamin, piridoxin, metionin és lizin jelenlétében szintetizálódni képes a szervezetben is. Vegetárius egyének gyakran szenvednek hiánytüneteiben, lévén ezt a gyereket biztosan kiöntik a fürdő-vízzel együtt. Elégtelen bevitele izomgyengeséggel, alacsony vércukorszinttel és magas vérammónia szinttel jár.
Ajánlott adagolás napi 1-4 gramm lehet, reggel és edzések előtt egy órával fogyasztva legalább két részre osztva. Lévén a tesztoszteron-szintünk akkor a legmagasabb amikor kora reggel megpróbálunk kimászni az ágyból, így a karnitin reggeli órákban történő fogyasztása okos döntés lehet. És hogy ezen a tortán is legyen hab, a karnitin fokozza a véráramlást, így segíti e szimpatikus-molekulákat eljutni oda ahol szükség van rájuk!


Mert az élet túl rövid ahhoz, hogy kicsi maradj...


...persze megnőni mástól is lehet...


...de szerintem inkább maradj a karnitninnél!

BD
Megjelent: 289 alkalommal