2007. november 27., kedd 22:29

Az erős izom forrása: az A.T.P. , a Kreatin

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
A legtöbb embert kirázza a hideg, ha egy cikkben bonyolult képleteket és latin szakkifejezéseket olvas. Az emberi test eléggé összetett rendszer és a vele foglalkozó kutatók kialakították saját „szakzsargonukat”, elnevezésrendszerüket.
Az alábbiakban megpróbáljuk összefoglalni, minimális „szakzsargonnal”, hogy miért is mozog az izom. Lássuk tehát milyen folyamatok állak a számukra legtermészetesebb dolognak, a mozgásnak a hátterében.
Az izomzatot összehúzódásra képes fehérjék építik fel. Alapvetően két fehérje az, ami a mozgásban résztvesz: a vastag fehérjeszál, a miozin, és a vékony fehérjeszál, az akitin.
A szerkezetet úgy kell elképzelni, mintha két fésűt fogas oldalukkal egymás felé fordítanánk, ezek szimbolizálják az aktint.
A miozint, mint vékony pálcikákat helyezzük az egymással szembe álló „fésű” fogai közé minden szembeálló résbe egyet, és kész is modell izmunk! Ha mozgás történik a fésűk a pálcika irányába közelednek egymáshoz.
Az ATP az a molekula, amelyik bomlásával képes a fönt említett mechanizmust létrehozni. Minden táplálékunk, legyen az szénhidrát, zsír, vagy éhezéskor fehérje, a lebontási folyamatok során ATP termelődésre fordítódik.
Az ATP egy négy egységből álló molekula: egy Adenozin és három foszfát egységet tartalmaz.
A miozinon található egy enzim mely bontja az ATP-t, és a bomlás hatására csúsznak össze a „fésűk”.
A bomlás folyamán a három foszfát egységből egy leszakad és ADP (adenozinTRIfoszfát => AdenozinDIfoszfát) képződik.
Az ADP-t az izom nem tudja tovább bontani. Itt jön a képbe a sportolók által nagyra értékelt kreatin.
A keatin képes felvenni egy foszfátot és visszaadni az ADP-nek, így ismét friss ATP áll az izmok rendelkezésére.
ATP nagyon gyorsan termelődik, de az izomsejtek ATP tartaléka másodpercek alatt kimerül. Hogy tudunk még is hosszabb ideig futni, sétálni vagy egyáltalán mozogni?
Úgy, hogy ezek a mozgások nem maximális terhelésűek, minél több az ATP az izomban annál tovább képes a szervezet a maximálishoz közeli teljesítményt kifejteni.
A súlyzós edzés folyamán pont ezt szeretnénk elérni, minél nagyobb terhelés mérni az izmokra, minél hosszabb ideig. Többféle kreatin készítmény létezik, az egyes fajták mind azt célozzák meg, hogy minél jobban felszívódjon, és minél több kerüljön az izomba.

Egyénfüggő, hogy kinek mi válik be. Mindenesetre a sportolók, akik használják erőnövekedésről számolnak be, ez testépítők számára is lényeges.
Az izomtömeg ugyanis az izomfeszülés nagyságától függ, az optimális a 10-12 ismétlés (bukásig). Ha ebben a szériaszámban nagyobb súllyal dolgozunk izmaink nagyobb stimulációt kapnak, így jól lehet izomtömeget növelni kreatin segítségével.
A köztudatban elterjedt, hogy a kreatin vizesít, de ez arra utal, hogy az izomzat több vizet vonz magába, ha kreatint használunk.
Az egyéb szövetekben felhalmozódott víz inkább a táplálkozás (főként nátriumfogyasztás) számlájára írható. Egyes kreatinokat pl. a monohidrátot érdemes egyszerű cukorral fogyasztani, ugyanis ilyenkor több jut az izomba, más kreatinok nem igényelnek ilyesmit pl. kreatin-etil-észter.
Megjelent: 805 alkalommal