2010. augusztus 04., szerda 22:41

Szteroidok és az agresszió

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
Az androgén szteroidokról sokszor hallani, hogy használói agresszívabbá válnak, türelmi szintjük pedig lecsökken.
Gyakran tesznek említést az úgyneveztett „roid rage”-ről (szteroid düh), amit a szteroid használóknál jellemző viselkedés.
Ennél az állapotnál a szteroid használó valamilyen kellemetlen eseményre eltúlzott haraggal reagál, feszült idegi állapotban, nagyon alacsony az ingerküszöbe.
A szteroidok közül főként az androgének lehetnek hatással a viselkedésre, leginkább akkor, ha azt igen nagy dózisban használják.
Az agresszió a hímek párválasztási esélyeit a természetben (és az valószínűleg az embereknél is) pozitívan befolyásolja, hiszen az a hím fogja legnagyobb valószínűséggel továbbörökíteni genetikai anyagát, aki a „legrámenősebb”.

Azoknak az egyedek tehát, akiknek magasabb a tesztoszteron szintje, agresszívabban viselkednek, és jobb a szaporodási esélyük.
Azt azonban fontos megemlíteni, hogy embereknél az alkalmi szteroid használat miatt elkövetett agresszív cselekedetek, ritkán írhatók csupán a szteroid használat számlájára. Leginkább a labilis lelkiállapotban lévő egyének vannak veszélynek kitéve, akinek pl. családi, munkahelyi vagy egyéb problémái vannak, hajlamosabbak szélsőségesen viselkedni.

A depressziós, befordult, „elviselhetetlen” viselkedés a kúrák végén jellemző, amikor a kúra előtti és utáni állapotok különbségei előjönnek.
A kúra utáni „összeesés” sokakban alakít ki rossz hangulatot, depressziót.
Valószínűleg a kúra utáni hangulat változás összefüggésben van a hormonszint hirtelen változásával, (gondoljunk csak a serdülő gyerekek viselkedésére, akikben hasonló hormonszint változások jönnek létre).
A szteroidok sokakban alakítanak ki lelki függőséget. A szerhasználó úgy érzi kúra után, hogy nincs értelme edzeni szer nélkül.
Ezért mondják sokan, hogy „nincs egy kúra, csak első”. Azok, akik egyszer használtak már szteroidokat, nagy valószínűséggel többször is fognak.
A szteroidok viselkedésre gyakorolt hosszú távú hatásai még nem teljesen tisztázottak.
Úgy tűnik az anabolikus szteroidok befolyásolják a szeratoninerg idegsejtek fejlődését, ami csökkenti a szeratonin szintet az agyban.
A csökkent szeratonin szintet szokták összefüggésbe hozni a depressziós és agresszív viselkedési formákkal (az antidepreszánsok egyes csoportjai pont a szeratonin visszaszívást gátolja az idegsejtekbe).
Ha valaki a szteroid használat mellet dönt, azt mindig kiegyensúlyozott lelki állapotban tegye, különben emberi kapcsolatai könnyen tönkre mehetnek.
Megjelent: 753 alkalommal