2007. július 29., vasárnap 13:57

Tojásfehérje

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
A tojásfehérje a tejsavó felbukkanásáig a fehérjekoncentrátumok képzeletbeli trónján ült. Könnyen emészthető, laktózmentes, kiegyensúlyozott összetételű, kiemelkedő biológiai értékű fehérje. Lényeges tényező, hogy a jó minőségű tojásfehérje-koncentrátumok esetén nem a tojásfehérje fehérjerészéről van szó, hanem a teljes tojásból izolált fehérjéről, melynek biológiai értéke lényegesen magasabb, a tojássárgája ugyanis élettani szempontból értékesebb fehérjét tartalmaz.

A tojásfehérje hátrányai a tejsavó megjelenésével kerültek a fókuszba. Elágazó-láncú aminosav tartalma és különösen, leucin tartalma relatíve alacsony, egy jó minőségű tejsavó akár kétszeres mennyiséget is tartalmazhat. A leucin a legfontosabb elágazó-láncú aminosav, melyet a szervezet különösen nagy mennyiségben használ intenzív edzések, kalória megszorítás, trauma vagy betegség időszakában. Még akkor is ha kiegyensúlyozott diétát folytatunk szervezetünk felhasznál energiaként bizonyos aminosavakat a megterhelő edzések folyamán, ezek elsődlegesen az un. elágazó-láncú aminosavak –BCAA: leucin, izoleucin, valin. Hárman együttesen ezen aminosavak alkotják izomszövet állományunk aminosav tartalmának 35 %-át. A kutatások azt mutatták, hogy míg a szervezet mindhárom elágazó-láncú aminosavat fel képes használni, elsődlegesen leucint használ el. A kutatások szerint a leucin két- háromszor nagyobb mennyiségben használódhat fel, mint a valin és az izoleucin. A tanulmányok szerint egy edzett egyén izomzata, még akkor is használ fel bizonyos mennyiségű leucint amikor pihen. A leucin ezen aránytalan felhasználása pedig döntően befolyásolhatja szervezetünk teljes aminosav forgalmát, melyet a növekedésre fordíthat, így csökkentve a tojásfehérje értékét egy testépítő étrendjében.
Megjelent: 1003 alkalommal