2012. augusztus 01., szerda 20:20

A zsírok szerepe a testépítésben

Írta: 
Értékelés:
(0 szavazat)
Meglepően sokan azzal kezdik a „fogyókúrájukat”, hogy az étrendjükből megpróbálják száműzni a zsírokat.
Ez áltlában többet árt, mint használ, ugyanis egy olyan tápanyagról van szó, ami nélkülözhetetlen a szervezet egészséges működéséhez, sőt akár aktívan hozzájárulhat a testzsírcsökkentéshez is.
Két nagyobb csoportba sorolhatjuk a zsírokat: vannak telített és telítetlen zsírsavak.

A legelőnyösebbek a többszörösen telítetlen zsírsavak. Jellemző tulajdonságuk, hogy szobahőmérsékleten és a hűtőben egyaránt folyékonyak maradnak.
Ezeket esszenciális zsíroknak is nevezik, mivel a szervezet nem tudja előállítani.
Számos pozitív élettani hatással rendelkeznek: csökkentik a lehetséges izomlebontás mértékét, gyulladáscsökkentő hatással bírnak, valamint fokozzák a zsírégetést.
Megtalálhatók a tengeri halakban, a dióban, valamint a kukoricában is, de ezek közül az állati források a legelőnyösebbek.
Két speciális zsírsavat, az EPA-t és a DHA-t a növények nem képesek előállítani, nagyobb mennyiségben a tengeri halakban és kagylókban találhatjuk meg.
Ezek csökkentik a szív- és érrendszeri valamint a daganatos megbetegedések kockázatát.

Az egyszeresen telítetlen zsírsavak is az egészséges zsírok közé tartoznak. Ezek szobahőmérsékleten folyékonyak, hűtés hatására azonban megszilárdulnak.
Előnyös tulajdonságuk, hogy csökkentik a szervezetben az LDL-szintet (rossz koleszterin), valamint kutatások bizonyítják, hogy akik növelték az egyszeresen telített zsírsavak bevitelét, a kalória bevitelük csökkentése nélkül voltak képesek zsírt égetni.
Ezeket megtalálhatjuk az olivaolajban, a mogyoróban, a mandulában, valamint a tökmagban is.

A telítetlen zsírsavakról teljes mértékben megoszlanak a vélemények. Alapvetően nem tekintik jónak, viszont több pozitív hatással rendelkeznek.
Kutatások bizonyítják, hogy a sztearinsav, ami a csirkében és a marhában is megtalálható, nem emeli az LDL-szintet.
Ugyanez elmondható a palmitinsavról is, ami leginkább a tejtermékekben fordul elő.
Ha a csökkentett szénhidrátú diétát alkalmazunk, és megemeljük a telített zsírsavak fogyasztását, a HDL-szintünk (jó koleszterin) emelkedni fog.
A tesztoszteron termelést is elősegítik, emellett a csontok és a sejtfalak egészségét is biztosítják.
Leginkább azért tekintik rossznak, mert a magas kalóriabevitel mellett fogyasztott telített zsírsavak emelik a koleszterinszintet.
Az abszolút rossz zsírok a transzzsírsavak. Ezeket a növényi olajokból állítják elő hidrogénezéssel, így hőállóbb lesz és tovább eltartható.
A HDL/LDL arányt negatívan befolyásolja, a rossz koleszterint emeli, csökkenti az izmok aminosav felvevő képességét, valamint gyorsítja az izomlebontást.

A zsírok előnyösek a zsírégetés és a tömegnövelés szakaszában egyaránt.
Jó energiaforrás, ami stabilan tartja a vércukorszintet, lelassítja a fehérjék emésztését, így folyamatos aminosav ellátást biztosít az izmoknak, valamint a nehezen hízók könnyen tudnak vele plusz kalóriát bevinni.
Albert Martin
Megjelent: 767 alkalommal