2007. július 29., vasárnap 22:22

Guarana

Írta:
A guarana (Paullinia cupana) az Amazonas térségében honos örökzöld növény termése. Brazilia nemzeti üdítőitalát is e magból készítik. A guarana magva több koffeint tartalmaz, mint bármely más növény, mintegy 7 %-os hatóanyag tartalommal bír. Javítja a koncentrációt, kitolja a fáradtságérzetet, fokozza a sejtanyagcserét és a zsírégetést, de használják fejfájásra, paralizis kezelésére, sőt még hugyuti fertőzésekre is.

Ajánlott dózis 50-250 mg naponta két-három részre osztva.
2007. július 29., vasárnap 22:21

Koffein

Írta:
A káve bab elsősorban Afrikában és Dél-Amerikában őshonos cserje termése. Sok millió ember fogyasztja napi rendszerességgel energizáló hatásáért. A koffein egy alkaloida, mely a xabtinek családjába tartozik, csakúgy minta teában található teofilin és a csokoládéban fellelhető teobromin.

Mind a központi idegrendszerre, mind a perifériás szövetekre hat. Pozitív és negatív hatásokkal egyaránt rendelkezik ami egyéni tényezőktől és a fogyasztott dózis nagyságától függ. A tartósan magas koffein fogyasztás növeli a vérnyomást, a túlzott mennyiség irritálja a gyomorfalat, hányást, hasmenést okozhat. Dehidratáló hatása van, fokozza a kálcium kiürülését. Ugyanakkor megfelelő dózisban fogyasztva javítja a teljesítményt, fokozza a koncentrációt, edzés előtt fogyasztva glikogén-sporoló hatása van, a szabad zsírsavak energiakénti felhasználása felé terelve a szervezetet. Kémiai szerkezetét tekintve nagyban hasonlít az adeninre. E hasonlóság okán kapcsolódni képes az adenozin receptorhoz, blokkolva a foszfodiészterázt, az adenozin zsírbontást gátló hatását, a termogenezis negatív visszacsatolásáért felelős enzimet, végeredményként fokozva a lipolízist, azaz a zsírégetést. Orálisan alkalmazva 99 %-ban felszívódik és 30-60 percen belül eléri a vér-agy gátat.

Az optimális dózis egy kimerítő edzés előtt 2-6 mg lehet testsúly-kilógrammonként. Hatásgörbéje egy fordított U betűhöz hasonló, a csúcshatást kiváltó dózist (3-6 mg/tskg) meghaladó fogyasztás ellenkező hatással járhat.
2007. július 29., vasárnap 22:20

Az izület védőkről

Írta:
Minden sportban a mozgatórendszerünk (és keringési rendszerünk) fejlesztése a legfőbb cél! Edzések alkalmával inkább izmaink fejlesztésére koncentrálunk, de mi helyzet az izületekkel? Mindenkinek, aki sportol (és annak is, aki nem) szinte biztos volt már valamilyen jellegű izületi panasza. Helyes edzéstechnikával, bemelegítéssel a legtöbb sérülés elkerülhető.
A táplálék-kiegészítő piacon sokféle izületvédő kapható, ezek a készítmények a kialakult kopást vagy sérülést a klasszikus értelemben nem gyógyítják ugyan meg, de hozzájárulnak a szervezet regenerációjához.
Alkalmazásuk inkább preventív jellegű, mintsem „gyógycélú”. Bár sérülés alatt is hasznosak, szedésük egész évben ajánlatos, azoknak akik intenzív sport tevékenységet végeznek.
De hogyan is hatnak ezek a készítmények?
2007. július 29., vasárnap 22:18

Ephedra sinica

Írta:
A gyakran kínai nevén emlegetett ma huangot a kínai gyógyászatban asztma kezelésére közel 5000 éve alkalmazzák. A növény terápiás hatóereje az alkalmazott alkaloida fajtájától függ, a legerősebb és legelterjedtebb az effedrin. Ellenben az Észak-Amerikában honos egyedei, mint a mormon-tea, nem tartalmaznak aktív alkaloidákat. Az Egyesült Államokban az effedrin már 1920 óta jelen van. Megkérdőjelezhetetlen előnyei, ám azokkal vetekedő hátrányai helyezték rendkívül instabil tronjára, majd taszították le, betiltva kereskedelmi forgalmazhatóságát.

Vazokonstriktor (érszűkületet kiváltó) és bronhodilatátor hatásai tették gyógyászati célra alkalmassá, ám e hatása vérnyomás emelkedéssel, szívdobogással, idegrendszeri túlstimulációval, álmatlansággal járnak. Koffeinnel (koffein, guarana, maté) és aszpirinnel (acetil-szalicilsav, fehérfűzfa-kéreg-kivonat) alkalmazva a testépítő irodalom az egyik leghatékonyabb anyagcsere fokozó, étvágycsökkentő stimuláns kombinációként tartja számon. A kombinációban az effedrint újabban más hasonló kémiai szerkezetű anyagokkal helyettesítik, mint a pszeudoeffedrin, fenilproponolamine, vagy a szinefrin. Hatása addiktív, hosszú távú alkalmazása vérnyomásemelő és vese toxikus hatása miatt egészséges egyének számára is súlyos következményekkel járhat.
2007. július 29., vasárnap 22:16

Citrus Aurantium (keserű narancs)

Írta:
A kínai tradicionális orvoslás az emésztés és a keringés javítására, a májműködés elősegítésére évezredek óta használja. A keserű narancs hatóanyaga az un. szinefrin szerkezete nagyban hasonlít az effedrinére, így energizáló hatása meglehetősen erős a ma huanghoz (efedra) illetve koffeinhez hasonlóan. A szervezetben található ephinefrinhez hasonlóan fokozza a ciklukus adenozin 3,5-monofoszfát aktivitását, mely közvetlenül fokozza a sejtanyagcserét és a zsírégetést. Mellékhatásként magas vérnyomás, álmatlanság, idegesség jelentkezhet.

Az ajánlott dózis 200-400 mg keserű narancs kivonat naponta mely 1,5-3 % szinefrint tartalmaz.
2007. július 29., vasárnap 22:13

Krómium

Írta:
A krómium a glukóz-tolerancia-faktor (GTF) egyik építőeleme, mely a glukóz anyagcsere alapvető szabályozója. Az inzulin nem képes kifejteni hatását, amennyiben a krómium szintje szervezetünkben nem elégséges. Az inzulin kielégítő működésének egyik kulcs koenzimje, elégtelen szintje inzulinrezisztenciához, 2-es típusú cukorbetegséghez és elhízáshoz vezet. Számos szakember javasolja étrendünk kiegészítését napi 200 mikrogramm krómiummal. Javítva az inzulinérzékenységet, a glukóz-toleranciát elkerülve a hypoglikémiát. A kapcsolódó felmérések szerint az átlag lakosság kevesebb, mint 100 mikrogramm krómiumot fogyasztva, ilyen formán alultáplált lehet. A krómium táplálékaink közül a tojásban, húsokban, sajtban és gabonafélékben található relatíve nagyobb mennyiségben.

Ajánlott adagolás 200-400 mikrogramm lehet naponta. Számos formában beszerezhető a legelterjedtebb a krómium-pikolinát és polinikotinát froma, de krómium-citrát és krómium-klorid tartalmú kiegészítők is fellelhetők a kereskedelmi forgalomban.
2007. július 29., vasárnap 22:11

A zsírokról...

Írta:
Ha zsírokról beszélünk elsőre mindenkinek negatív érzése támad, egyből az elhízásra, az esztétikus külső hiányára gondolunk.
A zsírok azonban fontos szerepet töltenek be a táplálkozásban.
Maga a kifejezés: zsírok/lipidek inkább oldhatósági csoport (apoláros vegyületek, zsírok zsírokban oldódnak), mintsem kémiai felépítést jelöl.
Klasszikusan 3-féle zsírt szoktak megkülönböztetni a triglicerideket, a foszfolipideket és a szterán-vázas vegyületet.
Ezek más és más funkciót töltenek be a szervezetben:
A trigliceridek a szervezet számára energiaforrások, ezek találhatóak meg a zsírszövetben.
Ha túl magas a kalória bevitelünk, a szervezet az energiát triglicerid formában tárolja a zsírsejtekben.
Nagyon hatékony raktárak ezek, 1 kiló zsír többlet (ez nem egyezik meg 1kg testsúlynövekedéssel, ugyanis sok egyéb anyag is „feljön”:víz, ionok stb.) 9000kcal energiát jelent.
2007. július 29., vasárnap 22:11

Foszfatidilszerin

Írta:
Egy másik foszfolipid, mely egy foszfát molekulához kapcsolt aminosavból áll, ami nem más, mint a szerin. A zsíranyagcsere egyik közti eleme, de emellett immunerősítő egészségjavító hatással rendelkezik. Napi 200-300 miligrammos bevitele javítja a memóriát és az agyi kapacitást, 400-800 milligrammos beviteli szint mellett számottevően csökkenti a kortizol szintet, javítva az izomnövekedést, elősegítve a regenerálódást.
2007. július 29., vasárnap 15:29

Lecithin

Írta:
A lecitihin egy foszfolipid mely egy kolin és egy foszfát molekula összekapcsolódásával jön létre. Nélkülözhetetlen a máj és az agy normális működéséhez. Ételeink közül a tojássárgája, a szójabab és a máj gazdagok lecitinben, de a szervezetünk is szintetizál bizonyos mennyiséget belőle. A lecitin akkor került a kiegészítő piac fókuszába, amikor a kolin memóriára gyakorolt pozitív hatása felfedezésre került. Emulgeáló tulajdonsága nemcsak a majonéz készítésében segít, de érrendszerünket is megtisztítja a káros zsírlerakódásoktól. Fontos szerepet játszik a kreatin szintézisben és így az energiatermelés folyamatában.
2007. július 29., vasárnap 15:25

Inozitol

Írta:
Az inozitolt gyakran a B-vitaminok családjába sorolják. A pontos megnevezése myo-inozitol és általában nem esszenciális tápanyagként említik, lévén a legtöbb emlős szintetizálni képes azt, így az ember is. Az inozitol egy lipotropikus, azaz zsírégető hatású anyag, segíti a zsír- és szénhidrát anyagcserét, a kalcium megfelelő felhasználást. Az inozitol elégtelen szintje zsírfelhalmozást okoz a májban, kedvezőtlenül befolyásolja az idegrendszer működését.
Ajánlott dózisa 800-1200 mg napi szinten. Egy átlag ember étrendje hozzávetőlegesen 1000 mg inozitolt tartalmaz. Inozitolban gazdag ételféleségek a szív, gabona magvak, gyümölcsök, tej, mogyoró, zöldfélék.